Ta część serwisu przeznaczona jest dla osób raczkujących w branży, oraz tych którzy stawiają na podnoszenie swoich kwalifikacji (czyli zapewne wszystkich naszych czytelników). Będziemy tu prezentować zarówno absolutne podstawy PR, jak i nowoczesne trendy, analizy i badania w tym zakresie. Zapraszamy do poszerzania swojej wiedzy!

Różne odsłony PR-u

Public Relations

Najogólniej rzecz ujmując public relations jest to świadome i planowe działanie w celu wytworzenia pozytywnego wizerunku organizacji. Mówiąc szczegółowiej najczęściej jest to zespół działań, które mają na celu zbudowanie dobrych relacji firmy zarówno z odbiorcami, dostawcami, jak i potencjalnymi klientami czy własnymi pracownikami. Do jednych z istotniejszych działań pr-owych należy komunikowanie marki oraz budowa jej pozytywnego wizerunku.

Media Relations

Media relations to działania, których celem jest utrzymanie dobrych stosunków z mediami. Szerzej na ten temat przeczytacie w zakładce – media relations.

Komunikacja wewnętrzna

Jak dowodzą badania gro wiernych klientów, to osoby którym daną markę poleciły inne. Między innymi są to rodziny i znajomi pracowników firmy. Dlatego też nie należy lekceważyć potęgi i grona odbiorców jakim są bliscy pracowników przedsiębiorstwa. Coraz więcej osób zdaje sobie z tego sprawę i właśnie dlatego w dużych firmach powstają działy komunikacji wewnętrznej, których głównym zadaniem jest kreowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród własnych pracowników.

Employer Branding

Kolejna forma działań związanych z kreowaniem wizerunku firmy, tym razem są to działania, które zmierzają do przedstawienia firmy jako dobrego i rzetelnego pracodawcy. Z jednej strony pozwala to zdobywać kompetentnych pracowników, z drugiej jest sygnałem dla Klientów, że marka jest rzetelna.

PR wewnętrzny – metody i techniki

Działy komunikacji wewnętrznej w Polsce to nadal raczkująca sfera PR. Wiele firm nie uświadamia sobie potęgi jaką jest PR wewnętrzny, zmienia się to jednak, dlatego warto zastanowić się nad metodami jakie możemy wykorzystać do budowania pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników, oraz ich poczucia przynależności do firmy:

– gazetki firmowe lub wewnętrzna sieć intranet, która pozwoli na propagowanie osiągnięć firmy i poszczególnych pracowników

– wyjazdy integracyjne

– imprezy firmowe i różnorodne eventy pozwalające pracownikom spędzać wspólnie czas

– radio – węzły lub kanały video, które służą budowie pozytywnego wizerunku firmy

– wewnątrz zakładowe drużyny sportowe

– możliwość podnoszenia kwalifikacji i kompetencji językowych

– aktywności i obozy letnie dla dzieci pracowników

Strategia PR a analiza SWOT

SWOT dla początkujących

Analiza SWOT w wielu branżach sprawdza się jako narzędzie służące ocenie efektywności potencjalnej strategii, nie inaczej jest w przypadku strategi PR. Oto co warto wiedzieć o analizie SWOT przed przystąpieniem do niej

Czynniki wewnętrzne

S – strengths, czyli silne strony, to co stanowi niepodważalny atut przyjętych założeń

W – weaknesses, czyli słabości, to co z całą pewnością może stanąć na przeszkodzie strategii

Czynniki zewnętrzne

O – opportunities, czyli szanse, to co może stać się okazją do wzmocnienia przekazu

T – threats, to co stanowi zagrożenie dla naszej strategii.

W zależności od tego w jakim punkcie po wypisaniu wszystkich wyżej wspomnianych danych, znajdzie się nasza kampania, powinniśmy zastosować inne metody działania – ale o tym w kolejnym artykule.